Een gebruikte auto – diesel of benzine?

Ik denk over aanschaf van een occasion, maar kan ik dan beter kiezen voor een diesel of benzine motor?

De keuze is vaak moeilijk, je rijdt al snel 20.000km per jaar maar is het dan interessant om een diesel te kopen, of is die benzine voordeliger? “Vroeger” lag het omslagpunt diesel/benzine toch pas bij 30.000km? Betaal ik dan niet teveel wegenbelasting?

Inderdaad ligt het omslagpunt voor een diesel bij een nieuwe auto vaak hoog. Echter bij een gebruikte auto is dat heel anders. Een nieuwe auto met dieselmotor is in aanschaf namelijk aanzienlijke duurder dan dezelfde auto met benzinemotor. Bij een gebruikte auto heeft er natuurlijk afschrijving plaatsgevonden en is het gat in verhouding misschien even groot, maar in euro’s gedaald. Is een Volkswagen Golf diesel bijvoorbeeld 3000 euro duurder dan een benzine-uitvoering, dan kun je alleen van die 3000 euro al 1500 liter tanken (in je benzine auto). Tegenwoordig duurt het wel even voordat je die hebt verbruikt.

De reden dat de aanschafprijs hoog ligt bij een nieuwe auto is omdat de BPM (belasting verwerkt in de aanschafprijs van een auto) bij een diesel vaak hoger is. Daarnaast is de techniek vaak duurder, maar krijg je daar vermogen in koppel voor terug.

Bij een gebruikte auto (zeker als de occasion wat ouder is) wordt de 3000 euro verschil in aanschafwaarde al snel minder en verkleint het voordeel van de benzine t.o.v. de diesel.

Daarnaast maakt men zich bij een diesel nog wel eens zorgen over de wegenbelasting. Maar de wegenbelasting heeft veel minder invloed dan dat veel mensen denken. Meestal is de wegenbelasting voor een diesel iets meer dan een euro per kilogram die de auto zwaar is. Bij een benzine is dat veelal de helft. Zou je voor een B-segment (Volkswagen Golf) met benzinemotor ongeveer 500 euro belasting betalen is dat voor een diesel in die klasse ongeveer 1100 euro. Dus “maar” 600 euro.

Omdat het verbruik van een benzine vaak dicht bij de 1 op 10 ligt en die van een diesel bij de 1 op 20 is het verschil snel goedgemaakt. Elke 20 kilometer bespaar je namelijk een liter benzine. De brandstof is daarnaast ook nog eens 30 cent goedkoper. Dus elke 20 kilometer wordt 30ct plus 1,60 bespaard, bijna 2 euro per 20km! 600 euro belasting verdien je dus in een handomdraai terug!

Klein rekenvoorbeeld. Je rijdt 10.000km. Dan tank je ongeveer 20 keer met je benzine auto (500km op een tank van 45 liter). 20 keer tanken kost ongeveer 1500 euro. (45 liter maal 1,65 per liter benzine keer 20 tanks). Bij een diesel zou het tanken je ongeveer 600 euro kosten (45 liter maar 1,35 per liter diesel keer 10 tanks). Dan bespaar je zomaar 700 euro, op maar 10.000km. Van die 700 euro kun je het verschil (600 euro per jaar) in belasting betalen.

Natuurlijk moet je dan nog het verschil in aanschaf terugverdienen maar dat is verschillend per auto. Wil je een advies op maat? Neem dan even contact op met een van onze verkoopadviseurs.

 

Geplaatst op door |Categorie: Brandstof | 8588 keer bekeken