Bijtelling, wat is het en hoe werkt het?

15procentbijtelling_pijlVeel autoreclames waren voorzien van een mooie groene pijl of zin; 14% bijtelling. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? En waarom is dat voordelig?

NOTE: Ondertussen is onderstaande artikel even geleden verschenen en zijn de percentages verandert. Weten wat de plannen tot 2020 zijn? Lees dan hier verder…

Wat is bijtelling?

Iedereen die van zijn baas een auto “krijgt” betaalt daarover bijtelling. Simpel gezegd vindt de overheid dat wanneer je een cadeau van je baas krijgt (van bijvoorbeeld 25.000 euro) je daarover belasting moet betalen. Bijtelling is dus eigenlijk een soort van loonbelasting. Koop of financier je een auto als particulier, dan heb je met bijtelling dus niets te maken.

Wie betaalt bijtelling, en wie de auto?

Als je een lease-auto uitzoekt is het wel zo fijn om te weten wie nu wat betaalt en hoeveel je nu precies zelf gaat betalen. Over het algemeen betaalt je werkgever de auto omdat je die nodig hebt om je werk goed uit te voeren. Een bedrijf kan een auto kopen (waarna hij aan een berijder ter beschikking wordt gesteld) maar een bedrijf kan een auto ook leasen (om zo maandelijkse kosten te hebben, en geen grote uitgave te hoeven doen die op de balans drukt).

Werkgevers betalen de auto.

In veel gevallen koopt een bedrijf de auto’s niet in één keer maar kiest men voor leasing. Een leasemaatschappij rekent uit wat een auto per maand kost en dat resulteert in een leaseprijs per maand. In sommige gevallen betaal je zelf een eigen bijdrage, immers gebruik je de auto ook privé. Dat is afhankelijk van de afspraken met je werkgever. Indien je een eigen bijdrage betaalt aan de auto zelf, dan wordt die verrekend door de belastingdienst waardoor je bijtelling lager uitvalt.

NOTE: Ondertussen is onderstaande artikel even geleden verschenen en zijn de percentages verandert. Weten wat de plannen tot 2020 zijn? Lees dan hier verder…

Werknemers (berijders) betalen de bijtelling.

Naast de leasekosten (kosten van de auto zelf) betaal je als berijder belasting genaamd bijtelling. Bijtelling is rechtstreeks gerelateerd aan de prijs van de auto en de grammen CO2-uitstoot die de specifieke auto levert. Het heeft dus niks te maken met een groen A- of B-label. Dat zijn milieulabels die voor veel meer producten in Nederland worden afgegeven (lees ook ons artikel over milieulabels). Het aantal grammen CO2-uitstoot zorgt voor een aantal bijtellingscategorieën variërend van 0% bijtelling tot maximaal 25% bijtelling.

De rekensom

De autoprijs is het bedrag waarover die bijtelling wordt berekend. Heb je dus een auto van 20.000 euro die veel uitstoot en dus binnen de 25% bijtellingscategorie valt, dan wordt 25% van die 20.000 euro bijgeteld; 5000 euro. Verdien je bijvoorbeeld 30.000 euro per jaar, dan komt daar 5000 euro bij. Over het totaal – dus 35.000 euro – betaal je loonbelasting.

De autoprijs betreft de catalogusprijs (dus niet de rijklaar-prijs) van de auto. Door onderstaande formulier in te vullen kun je de calculator downloaden (excelbestand) en daarin wordt uitgelegd hoe je de catalogusprijs kunt berekenen.

NOTE: Ondertussen is onderstaande artikel even geleden verschenen en zijn de percentages verandert. Weten wat de plannen tot 2020 zijn? Lees dan hier verder…

Bereken je bijtelling en lees de 3 tips voor meer auto zonder extra bijtelling!

Wil je weten hoeveel bijtelling jij betaalt in euro’s vóórdat je een nieuwe auto hebt gekozen? Vul dan onderstaande formulier in voor onze rekenmodule inclusief 3 tips voor “méér” auto zonder daarvoor meer bijtelling te hoeven betalen.

Bijtellingscalculator

Na invullen van onderstaande formulier krijg je onze bijtellingscalculator waar je naar aanleiding van jouw specifieke gegevens kunt berekenen hoeveel bijtelling je per maand gaat afdragen aan de belastingdienst (aan de berekening kunnen geen rechten worden ontleend)
  • Vul hier eventuele vragen of opmerkingen in en wij reageren per mail binnen 24 uur op werkdagen.

Geplaatst op door |Categorie: Bijtelling | 12668 keer bekeken