0

Geen producten in je winkelmand.

Vierwielaandrijving van ŠKODA gaat al tachtig jaar terug

Gepubliceerd op door Dorus Arts | Bedrijfsontwikkelingen | ŠKODA | 1693 weergaven

  • Acht decennia vierwielaangedreven voertuigen van ŠKODA
  • Voorvaders van de huidige ŠKODA 4×4-generaties in Mladá Boleslav gebouwd

De huidige populariteit van SUV’s gaat hand in hand met de groeiende populariteit van auto’s met vierwielaandrijving. Hoewel ŠKODA al enkele jaren toonaangevend is op de Europese 4×4-markt met de KAROQ als laatste representant binnen de SUV-familie, weten maar weinigen dat het succes van de vierwielaandrijving al zo’n tachtig jaar geleden startte in de ŠKODA-hoofdstad Mladá Boleslav.

De OCTAVIA, OCTAVIA COMBI, OCTAVIA SCOUT, OCTAVIA RS, OCTAVIA COMBI RS, SUPERB, SUPERB COMBI, KODIAQ en KAROQ. ŠKODA heeft van elk van deze modellen een versie met vierwielaandrijving. De eerste 4×4 van ŠKODA in de moderne tijd was de OCTAVIA COMBI die het merk in 1999 lanceerde. Vanaf dat moment is het aantal vierwielaangedreven modellen van ŠKODA fors uitgebreid; met groot succes. In zes Europese landen zijn de OCTAVIA COMBI 4×4 en SUPERB COMBI 4×4 zelfs de best verkochte stationwagens binnen hun segment.

Jaren dertig

De huidige modellen van ŠKODA mogen dan wel succesvol zijn, maar de feitelijke aanzet hiervan vond al in het eind van de jaren dertig plaats toen het merk een aantal vier- en zeswielaangedreven prototypes bouwde. ŠKODA ging met bouw van 4×4’s pas echt van start met het Type 903, dat tussen 1939 en 1942 in de fabriek van Mladá Boleslav voor het leger werd gebouwd. Het model met zijn 3.0-liter zescilinder motor had een topsnelheid van 100 km/h en kon hellingen aan tot 45 graden. In tegenstelling tot de efficiënte motoren van nu deed het brandstofverbruik van 25 l/100 km toen nog niet ter zake.

IJzersterke legerversies

Tijdens en na de oorlog bouwde ŠKODA nog meer ijzersterke legerversies, zoals de SUPERB 3000 – Kraftfahrzeug 15 die zowel als tweewiel- en vierwielaangedreven versie (956) van de band liep. Voor het Russische Tatra fabriceerde ŠKODA tot 1955 vele duizenden exemplaren van de Tatra 805, tot de productie van het vrachtvoertuig met vierwielaandrijving naar de Lenin fabriek in Pilsen werd overgeheveld. Op basis van de Tatra bouwde ŠKODA zijn eigen versies, de 971 en de 972 amfibieauto. Vanaf 1952 fabriceerde het merk het Type 973, met uitschakelbare voorwielaandrijving. Het model stond erom bekend diep water en hoge obstakels met gemak te trotseren en reed als een klimgeit tegen hellingen op, tot 58 procent. Het model overklaste al zijn concurrenten uit het Oostblok in de jaren van de Koude Oorlog. Maar desondanks kozen de landen van het Warschaupact min of meer gedwongen voor de Russische GAZ-69 en bleef het aantal exemplaren van het Type 973 steken op plusminus dertig.

ŠKODA besloot daarna om zich niet meer te richten op legervoertuigen, maar wel op landbouwvoertuigen. Dat resulteerde onder meer in de Types 998 en 990, die in de vroege jaren zestig samen met ČZ Strakonice werden ontwikkeld en in kleine series zijn gebouwd. Een van de twee Type 990’s die de jaren hebben overleefd, staat in het ŠKODA Museum.