0

Geen producten in je winkelmand.

Hoe wordt een SEAT ontworpen? Toen en nu!

Gepubliceerd op door Dorus Arts

  • 3D-schermen in plaats van zes meter lange tekentafels bij het ontwikkelen van een auto
  • SEAT Technical Center vervijfvoudigt in veertig jaar aantal ingenieurs tot ruim 1.000
  • Elektronica en nieuwe rijhulpsystemen vereisen nieuwe extreme tests

Een passer en liniaal, een paar gummetjes en grote vellen papier. De ooit zo belangrijke hulpmiddelen voor het ontwerpen van een auto hebben in het digitale tijdperk het veld moeten ruimen. SEAT-ingenieurs die hebben meegewerkt aan het ontwerpen van iconische modellen nemen ons mee door de evolutie van het ontwerpproces van de auto in de afgelopen veertig jaar.

MaxMin

Tot wel zes meter papier

De ontwerpers van vandaag werken achter een scherm met de allernieuwste 3D-technologie. Maar vier decennia geleden verzamelden ze zich rond een lange tekentafel om een complete auto te schetsen. “We tekenden alles met de hand, met papier, een liniaal en een passer. Beeldbewerkingsprogramma’s bestonden toen nog niet,” herinnert ingenieur Ángel Lahoz van het SEAT Technical Center zich. In de jaren tachtig was het een uitdaging om de verschillende secties van het modelontwerp op papier te projecteren.

Van potlood naar digitaal

“Vroeger had elke afdeling een enkele computer voor de assistent van de manager. Verder werd er gewerkt aan tafels vol tekeningen en kleurpotloden. Het zag eruit als een soort kunstenaarsworkshop,” zegt Lahoz. Dat beeld is allang achterhaald; het draait nu om interactieve tablets en digitale pennen. Ontwerpers kunnen nu met een muisklik correcties toepassen. De gummetjes waarmee vroeger ontelbare wijzigingen werden doorgevoerd, zijn nu overbodig.

Van twee ton gips naar 5.000 kilo klei

Tijdens de creatie van een nieuw model worden zowel schetsen als full-scale reproducties van de prototypen gebruikt. Daardoor is het gemakkelijk om de uiteindelijke vormen te definiëren. Ontwerpers gebruikten gips voor de eerste generatie Ibiza in de jaren tachtig, terwijl ze tegenwoordig een kleiachtige hars gebruiken die veel gemakkelijker is te vormen. De huidige technologie maakt het mogelijk om de modellen met grote precisie te vervaardigen, tot een tiende millimeter precies. Handgebouwde kleimodellen worden nu naast virtuele prototypen gebruikt.

Designers met een HD-bril

“Als ze me bij mijn aantreden bij SEAT hadden verteld hoe we tegenwoordig zouden werken, zou ik hebben gedacht dat het science fiction was,” zegt ingenieur Lahoz. Het is tegenwoordig niet alleen mogelijk om een model te ontwerpen met behulp van virtual reality, maar je kunt ook ervaren hoe het voelt om achter het stuur te zitten. Door deze nieuwe manier van werken stijgt de levensvatbaarheid van de eerste schetsen met zo’n 90%.

Virtuele botssimulaties

Virtual reality is de afgelopen jaren een belangrijk instrument geworden bij het ontwikkelen van een model. Neem de botsproef. SEAT voerde 95.000 botssimulaties uit voor de nieuwe Ibiza, twee keer zoveel als voor de vorige generatie. Bovendien kan deze technologie tot drie miljoen elementen van een auto analyseren, waar dat zo’n dertig jaar geleden nog op 5.000 bleef steken.
De evolutie van extreme tests

Voordat ze hun weg naar de klant vinden, moeten nieuwe modellen tests doorstaan onder de meest extreme omstandigheden. “Het testen is in de loop der jaren enorm veranderd,” vertelt de verantwoordelijke ingenieur Jaume Camps. Drie decennia geleden ondergingen de prototypen al dynamische hittetests in woestijngebieden en moesten ze extreme kou in de poolcirkel doorstaan. Het verschil is dat het aantal tests nu is toegenomen, omdat allerlei soorten elektronica en rijhulpsystemen in hedendaagse auto’s zijn ingebouwd.

Vijf keer zoveel ingenieurs

Het SEAT Technical Center startte in 1975 met 211 ingenieurs en een oppervlakte van 130.000 vierkante meter. Ruim vier decennia later beschikt deze kennishub over een accommodatie van 200.000 vierkante meter en werken er meer dan duizend professionals.