0

Geen producten in je winkelmand.

SCALA in detail: ŠKODA in letters op de achterklep

Gepubliceerd op door Leonie de Leeuw

Bij de nieuwe ŠKODA SCALA staan de letters ŠKODA prominent tussen de achterlichten. Hoe zijn de naam en het logo van ŠKODA in het verleden op de auto’s toegepast? We duiken in de geschiedenis.

In het voorjaar van 2019 verschijnt de nieuwe ŠKODA SCALA bij de dealer. De eerste beelden van de auto kun je nu al bekijken. Het valt direct op dat de merknaam groot op de achterkant staat – en niet het vertrouwde ŠKODA-embleem. Dit is nog wel op de motorkap te vinden. Het verhaal hierachter begint in 1895.

ŠKODA was eerst Slavia

In 1895 richtten Václav Laurin en Václav Klement samen een bedrijf op, een voorloper van ŠKODA. Net als bij veel andere autofabrikanten, begonnen beide heren met de productie van fietsen. Václav Klement had een klacht ingediend over een fiets van het merk Germania, en deed dat in het Tsjechisch. De fabrikant wees zijn klacht af, want deze was ‘niet in een begrijpelijke taal’ geschreven. Daarom noemden hij en Václav Laurin hun eerste bedrijf Slavia, naar de Slavische talenfamilie waartoe het Tsjechisch behoort.

In het eerste logo zie je een fietswiel, bedekt met bladeren van de lindenboom. Deze boom had in veel Slavische landen een mythische status. Later kwamen daar de namen van de oprichters en de zetel van het bedrijf bij: de stad Mladá Boleslav.

Eerste auto met sierlijke letters

Het auto-avontuur van ŠKODA begon aan het begin van de 20e eeuw met de Voiturette. Om deze belangrijke verandering kracht bij te zetten, werd het bedrijf omgedoopt tot Laurin & Klement. Daar paste ook een gloednieuw logo bij in de Art Nouveau-stijl die toen in de mode was. De initialen van de oprichters worden omringd door een lauwerkrans. Op veel auto’s prijkte niet alleen het logo, maar werd ook de naam van het merk – Laurin & Klement – in sierlijke letters op de voorkant aangebracht.

Fusie met ŠKODA Works en nieuw logo

In 1924 kwam Laurin & Klement in financiële problemen. Er moest een nieuwe partner worden gevonden. ŠKODA Works was toen een van de grootste bedrijven van Europa, onder meer actief op het gebied van de spoorwegen, de luchtvaart en de scheepsbouw. Deze gigant zocht een partner met ervaring in de auto-industrie en vond die in Laurin & Klement. De bedrijven fuseerden in 1925 en vanaf dat moment werden de auto’s verkocht onder de merknaam ŠKODA. Daar hoorde een nieuw logo bij: de naam ŠKODA, omringd door de vertrouwde lauwerkrans. Dit logo was bedoeld om 10 jaar mee te gaan…

Blauw logo met de indiaan

Slechts één jaar later, in 1926, kreeg het logo van ŠKODA de vorm die je tegenwoordig nog herkent: een pijl met blauwe vleugels. Het stelt een indianentooi voor, met veren en een pijl. Hoe ze daarbij kwamen? In het directiekantoor hing destijds een afbeelding van een indiaan – vermoedelijk een bron van inspiratie. De tooi met pijl staat symbool voor vooruitgang en toekomstgerichtheid. Vanaf het midden van de jaren dertig verscheen het nieuwe logo op de modellen van ŠKODA. Fun fact: hoewel het logo sindsdien is geëvolueerd, wordt het nog steeds gebruikt op vervangende ŠKODA-onderdelen.

Blauw maakt plaats voor groen

Het blauwe logo hield meer dan zestig jaar stand en prijkte op de ŠKODA’s die in de Koude Oorlog werden gebouwd. In 1991 nam de Volkswagen-groep ŠKODA over en werd het logo wat hipper gemaakt. Het blauw maakte plaats voor groen en de cirkel werd vergroot, zodat er ruimte was voor het opschrift ‘ŠKODA AUTO’. Niet veel later werd de groene cirkel vervangen door elegant zwart. Dit logo debuteerde op de ŠKODA FELICIA, de eerste auto uit het Volkswagen-tijdperk.

Logo met verchroomde rand

Bij het ingaan van het huidige decennium, werd besloten het logo nog eens op te frissen. De pijl met vleugels was zo bekend geworden bij het grote publiek, dat de naam ŠKODA uit het logo verdween. De zwarte cirkel werd vervangen door een verchroomde rand.

Trotser dan ooit in 2019

Groen is de huiskleur van ŠKODA, maar die kleur is inmiddels uit het logo verdwenen. Op de SCALA tref je dan ook een volledig verchroomd logo aan. ŠKODA is trotser dan ooit op zijn producten en dat zie je met name aan de achterkant van de SCALA. De letters ŠKODA hebben een prominente plek gekregen. Simply beautiful!