0

Geen producten in je winkelmand.

SEAT Elektrisch – De toekomst van SEAT

Gepubliceerd op door Robin Schoenaker

Elektrisch rijden

De tijd van de elektrische auto is aangebroken. Langzamerhand waagt de autowereld zich aan de volledig elektrische auto of de hybride auto. Een elektrische auto heeft immers vele voordelen; het maakt geen gebruik van fossiele brandstof, meer ruimte in het interieur en het bezitten van, en rijden in, een elektrische auto kost minder dan een vergelijkbare auto die rijdt op fossiele brandstof. Uiteraard bereidt SEAT zich voor op haar elektrische toekomst.

De toekomst van SEAT

 Over twee jaar wilt SEAT zes geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen in haar portfolio hebben. Van de Tarraco en de nieuwe generatie Leon komen hybride uitvoeringen beschikbaar. Daarnaast heeft SEAT de elektrisch aangedreven El Born en Minimó onthuld op de 2019 Geneva Motor Show. Ook CUPRA zal beschikken over een elektrische uitvoering van de Leon én heeft CUPRA een hybride onthuld op de 2019 Geneva Motor Show: de CUPRA Formentor.

De SEAT Mii electric

De Mii electric is bij uitstek geschikt voor de urban omgeving, maar met een range van wel 260 km (WLTP) brengt deze Mii je verder dan alleen de supermarkt of de binnenstad. Door de krachtige elektromotor met wel 83 pk kom je in een urban omgeving niks tekort, en schiet de Mii electric in 3,9 seconden naar 50 km/h. Het 36,8 kWh lithium-ion accupakket heeft aan een snellader slechts één uur nodig om tot 80 procent opgeladen te worden.
De Mii electric is als eerste SEAT standaard uitgevoerd met SEAT CONNECT. Via deze app is het onder andere mogelijk om te zien waar jouw Mii electric zich bevindt, maar ook wat de resterende acculading is, of de auto op slot staat en of de verlichting uit staat.

De productie van de Mii electric start eind dit jaar en wordt begin volgend jaar bij de dealer verwacht.

Lees meer over de Mii electric >

 
 

De SEAT el-Born

Onthuld op de 2019 Geneva Motor Show, de el-Born is de voorbode van een elektrische auto van SEAT. Deze conceptauto staat op het MEB-platform, dat gedeeld wordt met onder andere Volkswagen. Met een range van 420 kilometer volgens de WLTP-testmethodiek en een vermogen van 150 kW (204 pk), doet de el-Born niet onder de gevestigde orde van elektrische auto’s. De accu’s van de el-Born, die een capaciteit hebben van 62 kWh, zijn aan een snel lader in 47 minuten voor 80 procent opgeladen.

Het design van de el-Born is sportief en weet dat te combineren met een interieurruimte dat maximaal wordt benut. In het interieur zijn onder andere sportstoelen te vinden, een variant van de Virtual Cockpit en een infotainmentsysteem met een zwevend touch-screen dat we kennen van de Tarraco. De el-Born is in 2020 te verwachten.

De SEAT Minimó

Met de Minimó zet SEAT een grote stap richting de micromobiliteit. Deze kleine elektrische auto combineert de beste eigenschappen van een auto en een motorfiets; de comfort en veiligheid van een auto en de wendbaarheid en mogelijkheid om gemakkelijk in de stad te kunnen parkeren waar motorrijders van genieten.

De Minimó is gericht op bewoners en forenzen van dichtbevolkte steden en biedt plaats aan twee personen die achter elkaar zitten. Het accupakket is uitwisselbaar, waardoor je, zonder te hoeven wachten tot de auto volgeladen is, simpelweg een andere, volle accu kan monteren. Met een volle accu brengt de Minimó je 100 kilometer ver. Voorlopig blijft het bij een enkele conceptauto, echter is de Minimó wél een uitstekende kandidaat voor deelmobiliteit, wat de afgelopen paar jaar steeds populairder is geworden.

 

De CUPRA Formentor

Ook CUPRA heeft een elektrische auto onthuld, in dit geval een hybride. Lees meer over CUPRA en de CUPRA Formentor.