0

Geen producten in je winkelmand.

Waarom verdwijnt de traditionele handrem?

Gepubliceerd op door Lars te Riet

Heeft jouw auto nog een echte handremhendel? Steeds vaker prijkt tussen de voorstoelen de knop van een elektrische handrem. Waarom verruilen autofabrikanten de traditionele hendel voor een knop?

Bij ŠKODA zijn de modellen met een mechanische handrem nog in de meerderheid. De CITIGO, de FABIA en de OCTAVIA hebben stuk voor stuk de vertrouwde hendel. Bij de nieuwe ŠKODA SCALA en KAMIQ is ook gekozen voor de mechanische oplossing. De elektrische handrem met knop zit in de KAROQ, de KODIAQ en de SUPERB.

Traditionele handrem

De techniek van de vertrouwde handremhendel is mechanisch: als je eraan trekt, worden de handremkabels gespannen en de achterwielen vastgezet. Dat maakt het een betrouwbare back-up voor het geval dat tijdens het rijden de voetrem weigert. Maar de tijd waarin dat een risico was, ligt heel ver achter ons. Wat dat betreft kan de traditionele handremhendel veilig plaatsmaken voor een moderne vervanger. Een systeem dat niet vastvriest in de winter; de reden dat veel bestuurders hebben aangeleerd om hun auto in de eerste versnelling te parkeren en de handrem ongemoeid te laten.

Elektrische handrem

Bij een elektrische handrem worden de achterwielen vastgezet door een kleine elektromotor. De knop waarmee je hem inschakelt, kan in theorie overal op het dashboard geplaatst worden. Maar het is logisch om hem onder de rechterarm van de bestuurder te houden.

Een voordeel van zo’n knop is dat-ie veel minder ruimte inneemt, zodat tussen de voorstoelen grotere opbergvakken en langere armsteunen passen. De elektrische handrem geeft de interieurontwerpers sowieso meer vrijheid, want ze hoeven geen rekening te houden met de handremkabels.

Hill Hold Control

Nog een voordeel is de Hill Hold Control-functie. Zodra een auto een elektrische handrem heeft, is het een kleine moeite om de wegrij-assistent in te bouwen. Hill Hold Control schakelt automatisch in als je even stilstaat op een helling van 5 procent of meer en voorkomt dat de auto onbedoeld achteruit rolt. Zodra je het rempedaal weer loslaat – bijvoorbeeld omdat het verkeerslicht op groen springt – heb je ongeveer twee seconden de tijd om op te trekken. Daarmee neemt de auto je de hellingproef uit handen. Veilig en comfortabel.