0

Geen producten in je winkelmand.

Elektrische auto opladen: kosten thuis en onderweg

Gepubliceerd op door Lars te Riet

Wat kost het opladen van een elektrische auto? Dat hangt er vanaf wáár je oplaadt: thuis aan de wallbox, bij een openbare laadpaal in de straat of bij een snellaadstation.

Als je een elektrische auto koopt, hoef je nooit meer te tanken. Voortaan ga je opladen. Dat kan op een heleboel manieren en voor uiteenlopende bedragen. Thuis opladen is goedkoop, bij een openbare laadpaal betaal je wat meer. Snellaadstations hanteren uiteenlopende prijzen. Wij zetten de kosten op een rij.

Thuis opladen met je elektrische auto

Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*. Zelfs met de allerzuinigste dieselauto ben je minimaal het dubbele kwijt.

Voor thuis opladen is een wallbox eigenlijk onmisbaar. Met zo’n eigen laadpaal gaat het opladen sneller, makkelijker en veiliger. Als je een laadpas van de baas krijgt, zijn de stroomkosten bovendien eenvoudig te verrekenen. De ŠKODA-dealer vertelt je er alles over.

Openbaar opladen kost meer dan thuis

Staan in jouw straat of wijk al openbare laadpalen? Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en elke ‘laadpaalboer’ hanteert zijn eigen tarieven. Een gangbare prijs is 0,35 euro per kilowattuur. Een volle accu voor de CITIGOe iV kost dan 13 euro. Ruim de helft meer dan thuis, maar nog altijd zeer voordelig (5 euro per 100 km*).

Dit kost opladen bij de snellader

Langs de snelweg vind je op veel plekken snellaadstations. Zo’n snellader vult het accupakket van de ŠKODA CITIGOe iV tot 80 procent in maar 1 uur. De prijzen voor opladen bij de snellader variëren enorm. Over het algemeen betaal je 0,50 à 0,70 euro per kilowattuur. Zo kan snelladen behoorlijk in de papieren lopen.

Goedkoop snelladen bestaat ook. Bij Fastned – de snellaadstations met geel dak – betaal je nog maar 0,35 euro per kWh als je een abonnement neemt (11,99 euro per maand). Dat is lucratief als je op jaarbasis 5000 kilometer bij Fastned ‘tankt’. Nog voordeliger is het om te snelladen bij de eerste Ionity-laadstations van ons land. Daar geldt een beregoede introductieprijs: een volle accu voor 8 euro. Voor de CITIGOe iV-rijder is dat even goedkoop als thuis opladen.

Gratis je auto opladen

Wij Nederlanders houden van gratis. Supermarkt Lidl speelt daar handig op in door bij enkele filialen gratis snellaadpalen te plaatsen. Waar ze staan, kun je opzoeken op websites die de snelladers van Nederland in kaart brengen, zoals als www.chargefast.nl. Gratis opladen kan ook bij Ikea Delft. Andere Ikea-filialen brengen 0,22 euro per kilowattuur in rekening. Wil je thuis zo goed als gratis opladen, wek dan zelf stroom op met zonnepanelen.

Laadpas van ŠKODA

Betalen bij een openbare laadpaal doe je met een laadpas. Onderdeel van de elektrische toekomst van ŠKODA is een eigen laadpas die je in heel Europa kunt gebruiken. Aanbieders van snellaadstations – zoals Fastned en Ionity – hebben een telefoon-app waarmee je kunt betalen. In de app zie je ook al hun snellaadlocaties. En je zult zien: de volgende snellader is nooit ver weg.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.