0

Geen producten in je winkelmand.

Een APK keuring, wat is het?

Gepubliceerd op door Romy van Geffen

Het komt voor dat mensen ons aangeven dat de auto vraagt om onderhoud of inspectie maar dat ze nét twee maanden daarvoor al zijn geweest voor APK. Dan hoeft de auto toch niet opnieuw onderhoud te hebben? We begrijpen deze verwarring, maar een APK is iets anders dan onderhoud. Ook is het een misvatting dat ná de APK keuring, de auto weer helemaal in orde is en er weer een jaar tegenaan kan. Waarom? We leggen het graag uit!

 

Een APK keuring, wat is het?

De afkorting APK staat voor algemene periodieke keuring. Het is een landelijk verplichte keuring waarbij bepaalde daarvoor door de RDW gecertificeerde bedrijven (met monteurs die daarvoor zijn opgeleid) auto’s keuren op verkeersveiligheid. Een volzin die neerkomt op de volgende vraag: “Is de auto veilig genoeg om deel te nemen aan het verkeer?”. Er is door de RDW een lijst met keuringspunten opgesteld die de monteur naloopt. Een eenvoudig voorbeeld is het bandenprofiel, dat moet voldoende zijn. De monteur beoordeelt in hoeverre een onderdeel nog voldoet aan de minimale eisen. Een band bijvoorbeeld moet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Komt de band ónder de 1,6 mm dan is deze absoluut onveilig en wordt de auto niet (APK) goedgekeurd.

Werkplaats afspraak inplannen? Dat kan!

Mijn banden hadden nog 1,7 mm profiel, waarom moest ik die dan vervangen?

Het komt voor dat wij adviseren banden te vervangen nog vóórdat ze onder die 1,6 mm komen. De reden dat wij het advies geven, is omdat de werking van de banden al bij 2 mm profiel afneemt. Ga je daadwerkelijk wachten tot het onveilig is om met de auto te rijden (dus een profieldiepte van minder dan 1,6 mm) dan is dat zeker goedkoop, maar ook erg gevaarlijk. Wij vinden dat de auto betrouwbaar en veilig moet zijn dus wij geven het u al aan als de banden minder dan 2 mm profiel hebben. Dan weet u dat de banden binnenkort vervangen zullen moeten worden.

Mijn auto is nét gekeurd maar moet nu weer terug voor onderhoud, waarom?

Tijdens de APK-keuring kijken wij of de auto veilig is op een beperkt aantal punten. We kijken daarbij niet of er, bijvoorbeeld, voldoende olie in zit en of deze tijdig ververst is. Olie verversen is preventief. Is de olie te vuil, dan kan als gevolg schade ontstaan aan de auto. Dit is niet per se onveilig maar het kan wel betekenen dat de auto het niet meer doet. Hierdoor kan het dus zijn dat er oude olie in de motor zit die nodig ververst moet worden, terwijl de auto wel net goedgekeurd is.

Een APK-keuring is dus géén onderhoudsbeurt.

Een APK keuring of onderhoudsbeurt inplannen?

Wat wordt er gedaan bij een APK keuring? 

De APK keuring kan worden onderverdeeld in drie categorieën: verkeersveiligheid, milieu en registratie.

Hoe vaak moet ik mijn auto laten keuren?

Personenauto’s met een benzine- of elektromotor moeten voor het eerst gekeurd worden als ze vier jaar oud zijn, daarna twee keer om de twee jaar en vervolgens om het jaar (het 4-2-2-1-schema). Personenauto’s met een diesel-, gas- of andere motor moeten voor het eerst gekeurd worden als ze drie jaar oud zijn en vervolgens ieder jaar (het 3-1-1 schema). Auto’s ouder dan 30 jaar worden om het jaar gekeurd. Auto’s van vóór januari 1960 hoeven niet meer gekeurd te worden.

 

Handig!

Rijd u een Volkswagen? Dan kunt u uw APK snel en eenvoudig inplannen met de Google Assistent. Bekijk onderstaande video.