Bedrijfswagens
Home Nieuws Frank Aarts gestopt met eigen bedrijf en gaat verder bij Zijm

Wij helpen je graag verder!

+31263522760

Geen producten in je winkelmand.

Image

Bedrijfsontwikkelingen / 7 januari 2021

Frank Aarts gestopt met eigen bedrijf en gaat verder bij Zijm

    Frank Aarts begon in 2006 met zijn eigen autobedrijf, maar na 14 jaar heeft hij besloten om te stoppen. Inmiddels werkt hij alweer een paar maanden bij Zijm en dit is dus een goede gelegenheid om wat meer vragen te stellen aan Frank Aarts. Wat waren zijn beweegredenen om te beginnen bij Zijm en wat houdt zijn huidige functie precies in?

    Eerst even wat korte achtergrondinfo.

    De “core-business”, zoals Aarts het zelf noemt, van autobedrijf Frank Aarts in Wijchen was het importeren en verkopen van jong gebruikte auto’s. Uiteraard was er ook een werkplaats aanwezig waar het nodige onderhoud kon worden uitgevoerd. Frank Aarts noemde zichzelf een universeel autobedrijf en “merkspecialist”. Zijm is daarentegen een merkdealer. Wat dit verschil precies inhoudt, lees je verder in dit artikel.

    Waarom heb je de keuze gemaakt om te stoppen als eigen universeel autobedrijf?

    Frank Aarts: Het traditionele autobedrijf in de vorm zoals we het hadden, konden we niet behouden. We moesten meer groeien en hogere aantallen halen qua verkoop. Dan komt de keuze: “Willen we al deze investeringen nog doen?”. Ook met de blik op de toekomst was deze keuze lastig. De markt in de autobranche verandert zo snel. Denk bijvoorbeeld aan elektrificatie. “De komst van de Volkswagen ID.3 is hier een goed voorbeeld van. We stonden voor de keuze. Elektrische auto’s verkopen betekent dat je ze ook moet kunnen klaarmaken en onderhouden. Dit is soms een lastig verhaal, omdat we bij specifieke problemen aan een auto niet de medewerking zouden hebben van een importeur. Een merkdealer heeft dat wel”, aldus Frank Aarts. De afweging was duidelijk: of investeren in de toekomst en alle ontwikkelingen die daarbij komen kijken of stoppen met het bedrijf.

    “Daarna kwam de kans om te komen werken bij Zijm”, aldus Aarts.

    Het was net al even kort aangehaald: het onderscheid tussen een universeel autobedrijf als merkspecialist en een merkdealer als Zijm…

    Wat is het grootste voordeel van een merkdealer?

    Frank Aarts: Er zijn natuurlijk meerdere voordelen aan een merkdealer, maar naar mijn mening zijn er twee grote voordelen. Een merkdealer heeft standaard mobiliteitsgarantie (=pechhulp) voor de klant. Bij universele garages betaal je hiervoor. Daarnaast krijg je bij een merkdealer, zoals Zijm, altijd 24 maanden garantie op werkzaamheden en onderdelen.

    Wist je al dat deze garantie ook overdraagbaar is bij het doorverkopen van de auto? Dat is de zekerheid van Zijm en haar merken.

    Je zou denken dat dit vanzelfsprekend is, maar niets is minder waar. Veel universele garages hanteren het nieuw voor oud principe. Dan staat er 12 of 24 maanden garantie, echter betaal je zelf voor de periode dat je het onderdeel wél hebt kunnen gebruiken. In ons blogartikel “waarom kiezen voor onderhoud en service bij Zijm” hebben wij een rekenvoorbeeld voor je. Bekijk deze hier.

    Wat is je huidige functie bij Zijm?

    Frank Aarts: Binnen mijn huidige functie bij Zijm houd ik me vooral bezig met het verkopen, importeren en inkopen van occasions. Daarnaast taxeer ik ook auto’s. Met name het importeren van occasions wordt nu meer gedaan bij Zijm. Ik doe het hele traject zelf, wat ook een groot voordeel is voor Zijm. Bovendien kan ik hierbij voor klanten specifiek op zoek gaan naar het gewenste model.

    “Auto’s op maat leveren vanuit import. Zeker. Zijm!”

    We zijn ook heel nieuwsgierig naar het grootste verschil in taken en functie van voorheen en nu. Voorheen had Frank Aarts immers zijn eigen bedrijf en nu is hij in dienst bij Zijm.

    Wat is het grootste verschil in jouw taken en functie?

    Frank Aarts: Voorheen was ik verantwoordelijk voor 17 mensen personeel. Eigenlijk was ik verantwoordelijk voor alles binnen het bedrijf. Ik hield me bezig met zowel sales als aftersales, maar ook leasing was mijn verantwoordelijkheid. Het bedrijf was kleiner dan Zijm, maar als eigen baas ben je verantwoordelijk voor alle facetten binnen het bedrijf. Nu heb ik bij Zijm een duidelijk werkgebied waar ik me volledig op kan focussen, in plaats van een “manusje-van-alles” te zijn. Daardoor kan ik meer, sneller en betere auto’s importeren om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.

    Wat is het grootste verschil tussen de bedrijven Aarts en Zijm?

    Frank Aarts: Het grootste verschil is het onderscheid tussen een merkspecialist (ofwel ‘universeel autobedrijf’) en een merkdealer. De voordelen van een merkdealer heb ik al eerder benoemd, maar ik vind ook dat een merkdealer toekomstbestendiger is dan dat ik was als universeel autobedrijf. Hier bedoel ik mee dat een merkdealer veel meer kan inspelen op de marktontwikkelingen. En het directe en snelle contact met een importeur is fijn. Dat miste ik soms als universeel autobedrijf zijnde. Mijn bedrijf was als het ware ‘te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken’, zoals het spreekwoord luidt.

    Tijdens het gesprek noemt Frank ook nog een leuk ander voorbeeld wat typerend is voor de verschillen tussen Aarts en Zijm: “Het volume van de import en inkoop bij Zijm is duidelijk anders. Nu koop ik op sommige dagen 20 auto’s in, terwijl dat voorheen bij mijn eigen bedrijf maximaal 5 auto’s waren. Dat is het leuke aan een groter bedrijf”, aldus Frank Aarts.

    Toch wil Frank ook benadrukken dat groot niet minder persoonlijk betekent bij Zijm! Bij ons staat de klant centraal, zoals het hoort.

    Wat is het voordeel om naar Zijm te komen voor (ver)koop of onderhoud?

    Frank Aarts: Het is een groot voordeel dat Zijm een merkdealer is. Wanneer er iets aan je auto mankeert, wordt het meteen opgelost. Dat was bij mijn bedrijf natuurlijk ook zo, maar soms zijn er complexere problemen bij auto’s waardoor we genoodzaakt waren om de auto te aan te bieden bij een dealer. De klussen waren dan zo specifiek of betroffen nieuwe technieken die een dealer wel kan uitvoeren maar een universeel niet. Soms zit hem dat in opleiding van het personeel en soms in specifieke gereedschappen of materialen. Dit betekent eigenlijk dat autobedrijf Frank Aarts, vaak met een tussenkomst van een dealer moest werken. Door dit bij Zijm direct onder één dak gebeurt zijn klussen sneller klaar en kan een klant eerder weer op weg. Bovendien zijn de kosten voor klanten lager omdat er geen transport plaatsvindt tussen het ene en andere bedrijf en er ook administratief minder handelingen zijn.

    Frank Aarts: “Bij Zijm hebben we niet in één vestiging 10 auto’s staan, maar een voorraad van honderden voertuigen van veel verschillende merken over verschillende vestigingen. Er staat dus veel op voorraad en er is ook veel keuze. Wil je écht iets speciaals? Dan kopen wij auto’s in op bestelling, ook voor (jong)gebruikte auto’s”. Vanuit import en inkoop kunnen wij op zoek naar een auto die precies past bij de wensen. Als dat geen voordeel is voor de klant!

    Op zoek naar een auto die aansluit bij jouw wensen?

    Neem eenvoudig contact met ons op, of bekijk onze voorraad online.