Bedrijfswagens
Home Nieuws Elektrisch rijden: zo werkt regeneratief remmen

Hulp nodig bij de bestelling? Bel onze experts!

+31263522760

Geen producten in je winkelmand.

Image

Elektrisch rijden / 11 november 2020

Elektrisch rijden: zo werkt regeneratief remmen

    Regeneratief remmen met elektrisch rijden levert je extra rijbereik op. Dus door vaak af te remmen op de elektromotor van je ŠKODA iV, kom je verder en verbruik je minder.

    Regeneratief remmen met elektrisch rijden

    Een van de leukste eigenschappen van een (semi) elektrische auto zoals de ŠKODA OCTAVIA iV, is het terugwinnen van remenergie. Stel: je nadert een rood stoplicht en laat het gaspedaal los. Dan voel je de auto beheerst afremmen en op het display zie je dat de batterij wordt opgeladen. Jij denkt: hoera, gratis stroom!

    Stroom maken van voorwaartse energie

    Is die stroom echt gratis? Dat is maar hoe je het bekijkt. Als je in een gewone auto op het rempedaal trapt, wordt de voorwaartse energie door de remmen omgezet in nutteloze warmte. Het is veel efficiënter om die kinetische energie te benutten en het om te zetten in elektrische energie. Plug-in hybride modellen zoals de OCTAVIA iV en SUPERB iV doen dit, net als de volledig elektrische ENYAQ iV.

    Het geheim zit ’m in de elektromotor. Als hij niet bezig is om de auto aan te drijven door stroom te veranderen in voorwaartse beweging, dan klust hij bij als dynamo. Dan werkt hij precies andersom: de voorwaartse beweging van de rollende auto wordt omgezet in elektrische energie. Deze energie belandt in het accupakket en komt van pas zodra het licht op groen springt en jij gas geeft.

    ŠKODA OCTAVIA iV met automatische regeneratiestand

    Hoe krachtig een auto moet afremmen bij ‘gas los’ is smaakgevoelig en afhankelijk van de situatie. Alsof je een nieuw matras uitzoekt: de een wil hard, de ander zacht. In het geval van regeneratief remmen wil je misschien wel allebei: zacht afremmen en weinig stroom terugwinnen als je de auto wilt laten doorrollen op een rustige snelweg, of hard afremmen en veel stroom in druk fileverkeer.

    De automatische regeneratiestand van de ŠKODA OCTAVIA iV past zelfstandig de remkracht aan op de situatie op de weg. Door gebruik te maken van de intelligente verkeersbordherkenning en gegevens van de camera’s en radarsensoren, kan de ŠKODA OCTAVIA iV altijd de optimale remkracht bepalen. Zo win je niet alleen de optimale hoeveelheid energie terug, het vermindert de slijtage van de remmen. Dit heeft twee grote voordelen: minder onderhoudskosten en minder fijnstofuitstoot.

    Handmatig kiezen tussen zacht en hard afremmen

    Behalve de automatische stand in de normale rijmodus (D), kun je handmatig twee regeneratieniveaus selecteren via het centrale touchscreen. Een laag niveau waarin de auto meer uitrolt dan afremt en een niveau met een krachtige vertraging die de auto afremt met 1,2 m/s². In gewonemensentaal: elke seconde dat je het gaspedaal loslaat, gaat de auto 4,3 km/h langzamer rijden.

    Deze krachtige manier van afremmen en energie terugwinnen wordt ook geactiveerd als je de OCTAVIA iV in de Sport-stand zet via Driving Mode Select. Of door de schakelaar van de DSG-automaat naar de ‘S’ van Sport te bewegen. Remenergie wordt teruggewonnen totdat de accu volledig is opgeladen.

     

    Elektrisch rijden: wat zijn de voordelen en laadmogelijkheden?

    Wij zetten voor jou alles op een rijtje met betrekking tot elektrisch rijden in ons e-book. Kom er onder andere achter wat de laadmogelijkheden zijn en hoe het zit met de kosten en onderhoud van elektrische auto’s.

    De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.