Bedrijfswagens
Home Nieuws Volkswagen Tegenpolen: Jouw vragen over elektrisch rijden beantwoord

Hulp nodig bij de bestelling? Bel onze experts!

+31263522760

Geen producten in je winkelmand.

Image

Elektrisch rijden / 30 juni 2020

Volkswagen Tegenpolen: Jouw vragen over elektrisch rijden beantwoord

    In Nederland is de mening over elektrisch rijden verdeeld. In Tegenpolen is uitgezocht hoe het precies zit. Kan ik op vakantie met een elektrisch auto? Kom ik verder op €10 benzine of op €10 stroom? En hoe zit het eigenlijk met de CO2-uitstoot van elektrische auto’s en de recycling van accu’s? Ontdek het nu en kom meer te weten over elektrisch rijden.

    Vind je in de stad makkelijker een laadpaal of een parkeerplek?

    In Nederland staan meer dan 47.000 laadpalen waar je een elektrische auto kunt opladen. Maar is een laadpaal makkelijk te vinden? In Volkswagen Tegenpolen is dit onderzocht. Twee koppels gingen de strijd met elkaar aan. Zij kregen een uur de tijd om zo veel mogelijk parkeerplekken of laadpalen te vinden in de Jordaan. Dit resulteerde in 19 laadpalen versus 22 parkeerplekken. In dit geval heeft de parkeerplek dus ‘gewonnen’ – maar het verschil is minimaal. Er zijn diverse handige websites (zoals oplaadpalen.nl) en apps om onderweg te kunnen zien waar beschikbare laadpalen staan, zoals Chargemap of Plugsurfing.

    Benzine of elektrisch rijden? Kom je verder met €10 stroom of €10 benzine?

    Eerst even wat cijfers op een rij. Stel je rijdt zo’n 15.000 km per jaar, dan kost een benzine auto zo’n €4000 per jaar (aan brandstof, onderhoud en belasting), terwijl een elektrische auto zo’n €2000 per jaar kost (aan stroom, onderhoud en belasting). Deze prijzen zijn natuurlijk afhankelijk van het type model auto, het rijgedrag en andere factoren. Maar met welke auto kom je nou verder?

    Volkswagen Tegenpolen heeft het getest, met een ritje van Amsterdam naar Arnhem. De benzine auto werd voor precies €10 volgetankt en de elektrische auto werd voor €10 opgeladen. Met de benzine auto werd 88,4 kilometer gereden, terwijl er met de elektrische auto maar liefst 127,3 kilometer gereden werd.

    Kunnen elektrische auto’s tegen de kou?

    We krijgen vaak de vraag of elektrische auto’s wel tegen kou kunnen. De échte vraag is: Hoe reageert de actieradius van een elektrische auto op kou? Tegenpolen zocht het uit in -22°C. Eerst is er gekeken naar de actieradius van een elektrische auto op een gemiddelde dag (zo’n 15 °C). De actieradius was 202 km.

    Hoe hoog is de actieradius met een temperatuur van -22°C? Dit is getest. De actieradius was 166 km. Conclusie: de actieradius neemt met de kou iets af, maar een elektrische auto kan zeker tegen kou. Lees ook 10 tips om de actieradius van een elektrische auto te vergroten. Mocht je door de kou de elektrische auto willen verwarmen, dan is het slim om de auto voor te verwarmen aan de laadpaal. De verwarming verbruikt namelijk veel stroom. Wil je toch de verwarming aan onderweg? Gebruik dan de stoelverwarming. Deze verbruikt het minste stroom.

    Altijd het laatste nieuws ontvangen over elektrisch rijden?

    Kun je met een elektrische auto op vakantie?

    De kinderen naar school brengen, boodschappen doen, het woon-werkverkeer. Dagelijkse ritten lukken makkelijk met een elektrische auto. Maar elektrisch rijden in Europa en er dus mee op vakantie? Dat zorgt bij sommigen voor angst. Die angst is vaak ongegrond. Als je van tevoren goed je routes plant en de opties voor de laadpunten uitstippelt, kun je zeker met een elektrische auto op vakantie. Binnen 70 á 80 km is er altijd een laadpunt binnen handbereik. Via laadpalen.nl kun je zien waar laadpunten staan om de elektrische auto op te laden.

    Lees ook 5 tips voor elektrisch rijden in Europa.

    Is op waterstof rijden beter dan elektrisch rijden?

    Niet alleen elektrische auto’s, maar ook waterstofauto’s zijn een goed alternatief voor een duurzame toekomst. Voor welk type auto je het beste kunt kiezen? Eerst even wat informatie op een rijtje:

    • Er zijn in Nederland slechts 5 waterstof laadpunten tegenover duizenden elektrische laadpunten.
    • Waterstof kost ongeveer € 0,10 cent per km. Elektrisch laden kost ongeveer € 0,06 – € 0,10 cent per km – afhankelijk van thuis- of openbaar laden.

    Tegenpolen geeft antwoord op de vraag “is op waterstof rijden beter dan elektrisch rijden?” door middel van een experiment. Nathan en Stacey, kindcoureurs voor een dag, zoeken het uit op het circuit. Alvast een kleine spoiler: één van hen raakt buiten de baan..

     

    Tijdens deze race hebben de auto’s beide géén CO2 uitgestoten. De conclusie van dit experiment luidt: Rijden op waterstof staat nog in de kinderschoenen, daarom is de aanschafprijs op dit moment hoog. Er zijn nog weinig oplaadpunten en waterstofauto’s beschikbaar. Elektrisch rijden biedt nu wél al de toekomst. Lees hier welke elektrische modellen er zijn en welke elektrische auto’s eraan komen!

    Meer weten over elektrisch rijden?

    Wij hebben de 20 meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet – met het antwoord uiteraard!