Bedrijfswagens
Home Nieuws Zo haal je in de winter de meeste kilometers uit je ENYAQ iV
  • Geen producten in je winkelmand.

Image

Elektrisch rijden / 25 november 2021

Zo haal je in de winter de meeste kilometers uit je ENYAQ iV

    We draaien de verwarming een graadje hoger. De winter kondigt zich aan. En dat voelt een elektrische auto ook. Wat kun je doen om zo veel mogelijk kilometers uit de accu van de ŠKODA ENYAQ iV te halen?

    Elektrische auto’s zijn net als mensen. Ze voelen zich het lekkerst bij een aangename temperatuur, zo tussen de 15 en 25 graden Celsius. Als het kouder wordt, verlopen de chemische reacties in het accupakket trager. Er wordt nog genoeg stroom opgewekt om de auto te laten rijden, maar het proces gaat minder efficiënt en dus krimpt je actieradius.

    Bovendien moet de verwarming harder werken om het interieur op te warmen en dat gaat ook ten koste van het rijbereik. Met een paar simpele trucjes kun je daar iets aan doen.

    1. Het interieur van de ENYAQ iV voorverwarmen

    De winter is het seizoen om je auto voor te verwarmen. Dan is het interieur bij vertrek al op een aangename temperatuur. En je hoeft niet te krabben, want de ramen zijn al ontdooid. Het voorverwarmen van de ENYAQ iV kan op afstand met de app op je smartphone. Je kunt vooraf al een tijdstip van vertrek instellen.

    Je ontziet de accu’s door de ENYAQ iV voor te verwarmen als deze nog aan de laadpaal staat. En zodra je gaat rijden, kost het minder energie om het opgewarmde interieur op temperatuur te houden.

    2. Stoel- en stuurverwarming zijn als een warme trui

    In de winter trek je eerst een lange broek en trui aan, voordat je de verwarming omhoog draait. Zo werkt het ook in een elektrische auto. De stoel- en stuurverwarming hebben hetzelfde effect als een dikke trui en een wintermuts: ze houden je lichaam lekker warm, maar verbruiken minder energie dan de verwarming nodig heeft om het gehele interieur van de ENYAQ iV op de gewenste temperatuur te brengen – en te houden.

    Stoelverwarming maakt deel uit van het optionele Klimaat-pakket en een verwarmbaar stuurwiel zit standaard op de iV80- en Sportline-versies.

    Meer weten over de ŠKODA ENYAQ iV of zelf ervaren?

    3. Pas je rijstijl aan om kilometers te sparen

    Maar het meeste effect op de actieradius heeft een rustige en anticiperende rijstijl. Bij 100 km/h stroomt er veel minder energie naar de elektromotor dan bij 120 km/h. Als je afstand houdt tot het overige verkeer, en uitrolt in plaats van bruusk te remmen, wordt de accu weer bijgeladen met de remenergie die wordt teruggewonnen. Ook het gebruik van de (adaptive) cruise control draagt bij aan een energiezuinige rit – en aan het maximaliseren van de actieradius onder winterse omstandigheden.

    4. Stop niet te laat (of te vroeg) voor stroom

    Als de batterij sneller leeg raakt, moet je eerder stoppen om te laden. Dat moment kun je zo lang mogelijk uitstellen, door in de Eco-stand te rijden en het navigatiesysteem om de zuinigste route te vragen. Op een koude dag is het sowieso aan te raden om voordat je gaat snelladen, zoveel mogelijk kilometers te rijden. Dat geeft de batterij de tijd op te warmen, want in de winter zul je merken: hoe warmer de batterij, des te hoger de laadsnelheid.

    Bonustip: heb je ondanks het voorverwarmen toch een ijskrabber nodig, weet dan dat hij in de achterklep van de ENYAQ iV zit. In onze webshop bestel je de laadopeningbeschermer, een paneel waarmee je de laadpoort beschermt tegen ijs, sneeuw en vuil.

    De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.