Bedrijfswagens
Home Nieuws Een vergelijking: de vorige en nieuwe SEAT Leon

Hulp nodig bij de bestelling? Bel onze experts!

+31263522760

Geen producten in je winkelmand.

Image

Sales / 18 november 2020

Een vergelijking: de vorige en nieuwe SEAT Leon

    De nieuwe SEAT Leon is inmiddels al even geleden onthuld en geïntroduceerd. De compacte middenklasser heeft een strak design, een sportieve wegligging en is interactiever dan ooit. Maar wat is er nieuw aan de SEAT Leon ten opzichte van de vorige generatie? Wist je bijvoorbeeld al dat de Leon en Leon Sportstourer nu voor het eerst leverbaar is als plug-in hybride? Wij zetten alle verschillen en noviteiten voor je op een rijtje.

    Het exterieur: wat is er veranderd?

    Wat als eerste opvalt aan de Leon is de buitenkant. De vorige generaties van de Leon waren goed uit elkaar te houden. Bij deze generatie is er echter meer sprake van een verandering. Net als dat Volkswagen veel vernieuwd heeft aan de generatie Golf, heeft ook SEAT niet stilgezeten met de evolutie van de Leon. De belangrijkste veranderingen zijn te vinden aan de voor- en achterkant. De grille is nu zeshoekig en aanzienlijk meer aanwezig. Ook de koplampen zijn anders qua lijn, deze ogen ietsje agressiever.

     

    Weet jij waaraan je een nieuwe Leon direct kunt herkennen?

    Een Leon is duidelijk te herkennen aan, jawel, zijn achterkant. Met de doorlopende LED verlichting aan de achterzijde valt de nieuwe Leon direct op. Ook nieuw aan de achterzijde zijn de sierlijke letters ‘Leon’ (met een nieuw lettertype).

    Hopelijk hou je van aandacht, want dat krijg je zeker in de nieuwe Leon!

    Bekijk hier de verschillen

    Voor de duidelijkheid: rechts is de nieuwe generatie Leon.

    Hoe groot en ruim is de nieuwe Leon?

    De nieuwe generatie Leon is iets groter dan zijn voorganger. Daarmee bedoelen we vooral in lengte: de lengte is gegroeid van 4.282 mm naar 4.368 mm. De Leon is niet breder geworden (1.816 mm vorig model versus 1.800 mm nieuw model). De hoogte is iets afgenomen: van 1.459 mm naar 1.456 mm.

    De bagageruimte is hetzelfde gebleven. Achterin kun je nog steeds 380 liter kwijt. De ruimte in de kofferbak van de Leon Sportstourer (ST) is wel toegenomen. Waar je voorheen 587 liter kwijt kon, is dit nu 617 liter! De lengte van de ST is toegenomen met 93 mm (de lengte is nu 4.642 mm).

    Het interieur: wat is er veranderd?

    Het interieur van de nieuwe Leon is een stuk strakker geworden. De zeshoekige vorm van de grille zien we terug in de ventilatieroosters. Het touchscreen navigatiesysteem is de meest opvallende verandering. Het nieuwe scherm is ook te bedienen met gebaren en stem. De knoppen hebben plaats gemaakt voor touchscreen, wat leidt tot een digitale bedieningservaring met minder fysieke bedieningsknoppen.

    De belangrijkste interieurnoviteiten op een rij:
    • Nieuwe designfeatures, waardoor het dashboard in de portieren lijkt door de lopen;
    • De versnellingspook voor de DSG-automaat is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een schakelaar;
    • Nieuwe stoelen met hogere, bredere rugleuningen voor meer comfort en bescherming van de bovenrug, en extra focus op het sportieve karakter van de nieuwe Leon;
    • Meer (been)ruimte voor de achterpassagiers dankzij de 50 millimeter grotere wielbasis;
    • LED-verlichting die vanuit het dashboard in de portieren doorloopt, met waarschuwingsfuncties voor de bestuurder;
    • Een geavanceerd 10 inch infotainmentscherm met touchscreen en gebarenbediening;
    • Een digitale bedieningservaring met minder fysieke bedieningsknoppen.

    Motorisering: wat is er veranderd?

    Nieuw: de Leon is leverbaar als plug-in hybride!

    Op motorisch gebied zijn er ook een aantal wijzigingen. De Leon en Leon Sportstourer zijn nu bijvoorbeeld voor het eerst leverbaar als plug-in hybride. Het gaat om een 1.4 TSI, met een systeemvermogen van 150 kW/204 pk. Zonder herladen, rijd je zo’n 60 kilometer* met nul CO2-uitstoot. Met de combi van elektrisch en brandstof is je actieradius
    zelfs 800 kilometer. Zonder tanken. Zonder opladen. Gewoon rijden. En blijven rijden.

     

    *Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.