Bedrijfswagens
Home Nieuws Wat is het verschil tussen een BTW- en een Marge auto?
  • Geen producten in je winkelmand.

Image

Sales / 29 juli 2021

Wat is het verschil tussen een BTW- en een Marge auto?

    Vaak zie je het bij een advertentie van een auto staan: “BTW auto” of “Marge auto”. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? Wanneer kies je nou specifiek voor een marge auto en voor wie is een BTW auto interessant? We leggen je het verschil uit tussen een BTW auto en een Marge auto.

    We geven je ook een paar tips zodat je de prijs kunt uitrekenen die voor jou van toepassing is.

    Hoe zit het: verschil tussen BTW en marge auto?

    Voor een particulier maakt het niet uit of je een BTW of een marge auto kiest. Als particulier moet je altijd BTW betalen, daar ontkom je niet aan. Ben je een zakelijke koper? Wil je de BTW verrekenen en dus rekenen met de prijs exclusief BTW? Kies dan voor een BTW auto. Een marge auto is ooit al in het bezit geweest van een particulier die de BTW heeft betaalt. Deze is dan niet meer terug te vorderen. Dat is het verschil tussen een BTW en een marge auto. Wil je de complete uitleg en alle ins en outs? Lees dan snel verder!

    Direct een auto uitzoeken?

    Wat is een BTW-auto?

    In Nederland betalen we over alle producten die we kopen 21% belasting. Dat noemen we BTW. Dat staat voor Belasting Toegevoegde Waarde. Dat geldt dus ook voor een auto. Alle nieuwe auto’s zijn BTW auto’s.

    Bij een tweedehands auto wordt het lastiger. Is een auto eenmaal van een particulier geweest, dan wordt het een marge auto. Het blijft dan ook een marge auto. Dat betekent dat de BTW niet meer terug te vorderen is.

    Wat is een marge-auto?

    Zodra een auto verkocht is geweest aan een particulier (particulier eigendom is geweest en dus tenaamgesteld op een persoon) dan wordt het een marge auto. Een particulier betaalt bij aanschaf de BTW en die wordt aan de belastingdienst overgemaakt. Zodra de particulier de auto weer inruilt, dan blijft het een marge auto. De BTW is vanaf dat moment niet meer terug te vorderen en dus zakelijk niet meer interessant (tenzij je als bedrijf accepteert dat je de BTW betaalt).

    De enige reden om tóch voor een marge auto te kiezen als zakelijke klant, is wanneer je de BTW wilt financieren. Dat kan niet met een BTW auto (omdat je dan de BTW voorschiet en terugvordert). Bij een marge auto betaal je de BTW en kun je die dan ook mee financieren maar niet meer terugvorderen.

    Een beetje gekke situatie want als je geen geld hebt om de BTW voor te schieten – móet je dan wel kiezen voor precies die nieuwe (gebruikte) auto? Kun je dan niet beter wat geld besparen en voor een goedkoper alternatief gaan?

    Voor wie is een BTW auto geschikt?

    Voor een particulier maakt het niet uit. Bij een BTW auto wordt de prijs inclusief BTW vermeld en die betaal je. Een BTW auto is interessant voor zakelijke kopers. Zakelijke kopers kunnen de BTW terugvorderen. Bij veel auto’s die zakelijk interessant zijn (door de lage bijtelling. Lees ook Bijtelling, wat is het en hoe werkt het?) wordt de BTW of de prijs exclusief BTW vaak apart vermeld.

    Als particulier kun je altijd een BTW-auto kopen. Je hebt daarbij geen voordeel, je betaalt gewoon inclusief BTW en de auto wordt een marge-auto.

    Voor wie is een marge auto geschikt?

    Als zakelijke koper is het vooral niet interessant om een marge-auto te kopen. Je moet in feite een BTW-auto kiezen zodat je de auto exclusief BTW kunt kopen (lees: de BTW terugvordert). Heb je geld genoeg als bedrijf en draag je graag wat af aan de belastingdienst dan kun je een marge-auto kopen. De BTW is dan niet terug te vorderen dus verstandig is het niet, zonde zelfs.

    Snelle Tips

    1. Een nieuwe auto is altijd een BTW auto.
    2. Een auto eenmaal gekocht door een particulier? Dan wordt het een marge auto, onomkeerbaar.
    3. Zakelijk kopen? exclusief BTW? Kies dan altijd een BTW-auto.
    4. Particulier op zoek naar een auto? Dan is er geen verschil tussen een BTW auto en een marge auto.
    5. Wil je de BTW uitrekenen? Let op dat je de BPM niet vergeet! Over de BPM betaal je geen BTW.
    6. Zowel private lease als zakelijke lease zijn BTW-auto’s omdat ze in bezit zijn van de leasemaatschappij (zakelijke koper). Na de leasetermijnen kan zo’n auto dus zakelijk worden overgenomen.

    Weet je wat je wilt?

    Vraag dan direct een offerte aan. Snel en vrijblijvend nemen we contact op en zorgen we voor een passend voorstel.

    Ik ben zakelijke koper, hoeveel BTW kan ik terug vorderen?

    Bij een nieuwe auto staat altijd benoemd hoeveel BTW er in de prijs meegerekend is. Er geldt altijd 21% BTW – zowel bij een auto als bij andere producten. Stel je koopt dus een product van € 12.100,- dan zit daar 21% BTW dus € 2.100,- in. Die € 2.100,- kun je dus terugvorderen nadat je die hebt betaald aan je levrancier. Echter betalen we in Nederland ook nog BPM. En daarover betaal je geen BTW. Het sommetje is dus iets ingewikkelder.

     

    Wat is BPM en hoeveel BPM betaal je?

    Om het extra ingewikkeld te maken is er ook nog de BPM. Dat is een aanvullende belasting (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) die je – zoals de naam al zegt – betaalt voor personenauto’s en motorrijwielen. Deze belasting verschilt per voertuig en wordt bepaald door de Co2-uitstoot van een voertuig. Bij een auto bijvoorbeeld is de uitstoot afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van de wielen, of er een panoramadak in zit en al dan niet aanwezige spoilers. Alles wat gewicht toevoegt of aerodynamica beïnvloedt wordt meegenomen in de berekening. Brand je vingers er niet aan – vraag gewoon een offerte aan en je ontvangt de prijs van de auto inclusief de berekende BPM en BTW

    De auto kost netto (NCP of Netto catalogus prijs)€ 10.000,-
    De BTW is dan 21% dus€ 2.100,-
    De BPM (In dit voorbeeld fictief*)€ 2.000,-
    Totaalprijs particulier:€ 14.100,-
    Totaalprijs zakelijk:€ 12.100,-

    Zakelijk een auto kopen?

    Wij helpen je graag verder met onze team Zijm Zakelijke markt. Speciaal voor onze zakelijke klanten zijn onze accountmanager geëquipeerd om een gedegen advies uit te brengen.

    Het hele sommetje incl. BTW én BPM.

    In Nederland houden we van regeltjes en ingewikkelde belastingstructuren. De prijs van een auto is opgebouwd uit drie componenten. De daadwerkelijke prijs van de auto (bijvoorbeeld € 10.000,-), de BPM (bijvoorbeeld €2.000,-) en de BTW (bijvoorbeeld €2.100). Over BPM betaal je geen BTW. Dus als de auto “Netto” € 10.000,- kost en er zit € 2.000,- BPM op (afhankelijk dus van de Co2-uitstoot) dan betaal je 21% over die €10.000,- zónder de BPM mee te rekenen. De auto kost dan particulier dus € 14.100,-.

    Als je particulier bent betaal je immers BTW. Zakelijk betaal je geen BTW. Dus stel je koopt de auto uit het voorbeeld dan betaal je de € 10.000,- én € 2.000,- BPM maakt € 12.000,- totaal.

    Als ik een auto geadverteerd zie, is dat dan inclusief BTW?

    Wees gerust. Wij mogen een personenauto wettelijk gezien alleen adverteren inclusief BTW (en BPM) zodat het voor particulieren altijd duidelijk is wat hij kost. Daar zitten ook altijd de kosten rijklaar maken in, voor zover dat “verplichte” kosten zijn (kosten nodig om de auto goed af te leveren).

    *De BPM wordt per auto berekend. Elk model, elke uitvoering en elke optie heeft invloed op de BPM. De voor de rekensom voorgestelde BPM is dus fictief.