Bedrijfswagens
Home Nieuws De 4 meest gestelde vragen omtrent de bandenwissel

Wij helpen je graag verder!

+31263522760

Geen producten in je winkelmand.

bandenwissel

Webshop / 12 oktober 2019

De 4 meest gestelde vragen omtrent de bandenwissel

De zomer is voor je gevoel pas net voorbij en de bandenwissel staat al weer voor de deur. Veel mensen weten dat het moet gebeuren, maar wat het ideale moment is en waarom de wissel moet plaatsvinden is vaak nog onbekend. In dit artikel beantwoorden wij de meest gestelde vragen omtrent de bandenwissel en geven wij tips om de rijprestaties van uw auto zo hoog mogelijk te houden.

    De zomer is voor je gevoel pas net voorbij en de bandenwissel staat al weer voor de deur. Veel mensen weten dat het moet gebeuren, maar wat het ideale moment is en waarom de wissel moet plaatsvinden is vaak nog onbekend. In dit artikel beantwoorden wij de meest gestelde vragen omtrent de bandenwissel en geven wij tips om de rijprestaties van uw auto zo hoog mogelijk te houden.

    Wat is de ideale timing voor de bandenwissel?

    In principe is het tijd voor de winterbanden als de temperatuur onder de 7°C komt. Let er hierbij op dat het ook uitmaakt in welk dagdeel de auto wordt gebruikt. Deze temperatuur is namelijk genomen over dag en nacht, terwijl in de nacht en ochtend de temperatuur lager kan liggen. Het is belangrijk om niet te wachten tot de eerste sneeuw en vorst. Als je te lang wacht, kan een plotselinge weeromslag en slechte omstandigheden zorgen voor gevaarlijke situaties.

    In het algemeen moeten de winterbanden ingewisseld worden voor de zomerbanden als de gemiddelde dagelijkse temperatuur boven de 7°C gemeten wordt. Aan het einde van de winter kan het voorkomen dat er wat wisselend weer is, dus het is beter om niet al te wisselen op de eerste dagen dat de temperatuur boven de 7°C komt. Zodra het weer stabiel wordt, zou je de afspraak voor montage in kunnen plannen.

    Waarom moet je wisselen?

    De reden is dat onder de 7°C het rubbercompound van een zomerband anders wordt, waardoor de rijeigenschappen aanzienlijk verslechteren en de band niet meer de gewenste prestaties kan leveren. Winterbanden blijven zelfs bij een veel lagere temperatuur zacht en elastisch, waardoor de wegligging beter is en de remweg korter is.

    In de zomer reageren de winterbanden anders door te hoge temperaturen. Het profiel is ontworpen voor het gebruik op sneeuw en is hierdoor minder effectief op droog wegdek, vooral bij banden die geschikt zijn voor een hogere temperatuur. Bij een temperatuur van 35°C zijn de remprestaties van winterbanden zelfs zo’n 30% minder dan die van zomerbanden. Daarnaast slijten winterbanden in de zomer door de hogere temperturen aanzienlijk sneller dan in de winter, terwijl je in de winter juist winterbanden nodig hebt met een goed profiel.

    In onze webshop hebben wij een breed assortiment aan zomer- en wintersets, onder andere gebruike wielensets voor een lagere prijs.

    Wat is nou het verschil?

    Het grootste verschil tussen zomer- en winterbanden is de compound waarvan ze gemaakt worden. Doordat het kunststof van winterbanden bestaat uit een hoger silicagehalte, leveren deze banden bij een temperatuur boven de 7°C de beste rijeigenschappen. Winterbanden worden warm bij hogere temperaturen, waardoor de compound niet goed functioneert en geen goede grip kan bieden op nat en droog wegdek. De compound van zomerbanden hebben een lager silicagehalte, wat de beste prestaties geeft bij hogere temperaturen.

    Een ander verschil is dat het loopvlak van een winterband een groter aantal inkepingen bevat. Doordat de centrale groeven dieper zijn, kan de band beter modder en sneeuw afvoeren. Zo heeft de winterband meer grip tijdens winterse weersomstandigheden. Aan de andere kant is het loopvlak van de zomerband veel vlakker, waardoor het contactoppervlak met de weg groter is. Op droog wegdek bevordert dit de stuurbaarheid van de auto en zorgt dit voor een kortere remweg. Tijdens regenachtige omstandigheden, voeren deze groeven water (geen sneeuw of modder) goed af om aquaplaning te voorkomen.

    Waar moet je op letten tijdens de bandenwissel?

    Ten eerste is het belangrijk om te checken of de banden nog genoeg profieldiepte hebben. Wettelijk is deze grens 1,6 mm, maar in de werkelijkheid verslechteren de rijeigenschappen van een zomerband al bij 3,0 mm en bij winterbanden zelfs al bij 4,0 mm.

    Daarnaast is het goed om te weten dat wanneer banden opgeslagen zijn, je ze eerst moet balanceren. Bij onjuiste balancering van de banden leidt dit zorgen tot slechte ophanging. Dit betekent dat de auto opzij kan trekken en zorgt dit voor onregelmatige slijtage van het loopvlak. Hierdoor zullen de banden sneller hun rijeigenschappen verliezen.

    Als laatste, adviseren wij om de druk van de banden te controleren. De druk van de band neemt af omdat het ventiel niet geheel lekdicht is. Een te lage druk kan leiden tot verminderende reactie in de bochten en een langere remweg. Ook zorgt dit voor meer rolweerstand, wat weer leidt tot meer brandstofgebruik.

    Controleer de banden goed op schade en vraag bij twijfel advies aan één van onze experts.