Bedrijfswagens
Home Nieuws Hoe geef je je auto een kleine beurt?
  • Geen producten in je winkelmand.

Image

Webshop / 26 mei 2021

Hoe geef je je auto een kleine beurt?

Het is belangrijk om je auto geregeld een kleine beurt te geven om narigheid te voorkomen. Zo controleer je tijdens een kleine beurt algemene zaken, maar ook de vloeistoffen in de auto en de banden. Daarnaast behandel je de remmen en vul je zo nodig vloeistoffen aan. Wil je meer weten over het geven van een kleine beurt aan je auto? Hieronder leggen wij stapsgewijs uit wat je moet doen en geven wij tips afkomstig van ervaren automonteurs uit onze eigen garage. Ook als je al ervaring hebt met het onderhouden van je auto, hebben wij wellicht nog nuttige tips die je kan gebruiken voor een optimaal resultaat.

    Om het je nóg gemakkelijk te maken, hebben wij het complete onderhoudspakket dat je nodig hebt voor de kleine beurt in onze webshop voor verschillende modellen. Zo heb je in een mum van tijd alle benodigdheden voor de kleine beurt in huis die specifiek voor jouw auto geschikt zijn! Wil je het toch liever door een professional doen? Maak dan een afspraak in onze werkplaats, wij helpen u graag verder! Voordelen van een kleine beurt bij ons laten doen zijn:

    • Altijd vooraf een offerte, dus geen verrassingen achteraf
    • 2 jaar garantie op onderdelen en uitgevoerde werkzaamheden
    • Gratis 24 uur mobiliteitsservice in Europa
    • Altijd vervangend vervoer beschikbaar (o.a. gratis leenfiets)
    • Kleine reparaties worden direct verholpen
    • Altijd gebruik van originele onderdelen

    Bekijk alle onderhoudspakketten in onze webshop!

    Stap 1: Controle van de algemene staat

    Als eerst is het belangrijk om de auto even in z’n geheel te controleren. Check daarom of de volgende onderdelen nog goed werken:

    • Dashboardverlichting;
    • Claxon;
    • Gordels (controleer of de veiligheidsstop goed werkt en of er geen scheuren in de gordels zitten);
    • Verlichting (check het normale dimlicht, groot licht, stadslicht, mistlicht, remlicht, waarschuwingslicht en de knipperlichten);
    • Ruitenwissers en ruitenwissersproeiers (controleer op slijtage en/of strepen op de ruit);
    • V-snaar (controleer of deze niet slipt of scheurtjes bevat);
    • Brandstofslang (check op slijtage en lekkage);

    Check ook of er geen scheurtjes of sterretjes in de ruit zitten. Zo voorkom je grote scheuren en dus hogere kosten. Als bovenstaande onderdelen niet goed meer werken, is het verstandig om deze te laten repareren bij de garage. Maak direct een afspraak in onze werkplaats.

    Stap 2: Vloeistoffen controleren

    Zonder de juiste hoeveelheid vloeistoffen kan je auto niet goed functioneren. Het daarom verstandig om regelmatig de hoeveelheid vloeistoffen in de auto te checken. Controleer je auto nog genoeg van de volgende vloeistoffen bevat:

    • Remvloeistof (een tekort kan lekkage of versleten remblokken veroorzaken);
    • Koelvloeistof;
    • Ruitenwisservloeistof;
    • Motorolie (als er metaal in motorolie zit, is er iets stuk of aan het slijten in de motor en wittige mayonaise achtige motorolie kan wijzen op een koelvloeistof probleem).

    Check daarnaast of de vloeistoffen niet lekken. Als er een lekkage is, probeer dan van onder naar boven het punt van lekkage te zoeken. Motoren lekken bijvoorbeeld vanuit het kleppendeksel vaak motorolie of koelstofvloeistof vanuit de waterpomp. Ook zie je regelmatig een lekkage vanuit de aansluiting van de versnellingsbak.

    Vul deze vloeistoffen zo nodig aan. Bij stap 6 leggen we uit hoe je de motorolie moet vervangen.

    Stap 3: Banden controleren

    De banden zorgen voor grip op de weg, dus het is belangrijk dat deze goed functioneren. Check of de profieldiepte van de banden nog goed genoeg zijn. Wij adviseren om een profieldiepte van de minimaal 2,5 mm bij zomerbanden te hanteren (wettelijk is het 1.6 mm) en de winterbanden moeten bij een profieldiepte van 4 mm vervangen worden. Daarnaast moet je de bandenspanning controleren. De druk van de band neemt af doordat het ventiel niet geheel lekdicht is. Ook is het goed om de banden te controleren op scheurtjes of scherpe voorwerpen om een onverwachte lekke band te voorkomen.

    Tip! Vergeet niet om de profieldiepte en spanning van de reserveband te controleren.

    Wil je meer weten over het wisselen van je banden?

    Stap 4: Remmen controleren

    Nu begint het echte werk pas. Bij het controleren van de remmen moet je letten op de remblokken, remschrijf en remleidingen. De remmen kan je controleren door het wiel van de auto af te halen.

    Als de voering van de remblokken te dun wordt, moeten ze vervangen worden. Elke keer bij het remmen gaat er een klein laagje van af, waardoor de remblokken steeds dunner worden. De minimale dikte van de remblokken is afhankelijk van de auto en is vaak op de blokken aangegeven. De levensduur van je remblokken verschillen en wordt bepaald door het gebruik van de auto.

    Daarnaast is het belangrijk om de dikte van de remschrijven te controleren. Ook hierbij is de minimale dikte vaak aangegeven op de remschijf en het zou ook in de handleiding van de auto kunnen staan. Controleer de remschijven ook op roest. Als de schijf meer dan 50% roest op de oppervlakte heeft, moet de remschijf vervangen worden.

    De laatste stap is het controleren van de remleidingen op corrosie. Vergeet ook niet de remslangen die van de remleiding naar de remklauw gaan te checken op scheuren en slijtage.

    Stap 5: Remmen reinigen

    Als je remmen niet toe zijn aan vervanging kan je ze schoonmaken met remmenreiniger. Remmenreiniger reinigt en ontvet je remmen goed en gaat ook slijtage en oververhitting van je remmen tegen. Zo bevordert het je remprestaties en de levensduur van je remblokken. Bij het vervangen van je remblokken is het verstandig om je remschijf goed te reinigen met remmenreiniger. Zo voorkom je dat het vuil en vet van je oude remblokken in het remsysteem blijft zitten.

    Hoe gebruik je remreiniger? Schud de bus met remmenreiniger en spijt het te behandelen remonderdeel in. Als het is ingewerkt, veeg je het even na met een schone doek. Let op dat de remmenreiniger niet op je lak of remklauwen druppelt. Dek deze oppervlakken daarom van tevoren af. Ook kunnen plastic en rubberen onderdelen aangetast worden door de remmenreiniger.

    Stap 6: motorolie vervangen

    Het is goed om de olie om de 5000 km even te analyseren om te kijken of alles goed gaat. Doordat de punt van de peilstok metaalkleurig is, kan je goed zien welke kleur de olie is. Zwart kleurige olie is de juiste kleur, maar een wittige/melkachtige of mayonaise achtige motorolie geeft aan dat er vocht in het systeem zit. Dit kan betekenen dat er gewoon condens in de olie terecht is gekomen, maar het kan ook zijn dat je cilinderkoppakking lek is. Dit kan je controleren door te kijken of er witte rook uit je uitlaat komt. Als dat het geval is, moet je de cilinderkoppakking laten vervangen.

    Het vervangen van de olie doe je op de volgende manier:

    1. Zorg er ten eerste voor dat de auto in de juiste positie staat: de auto op een vlakke ondergrond staan zodat de plug precies in het midden zit en zet de auto zo mogelijk op een brug of assteunen voor meer ruimte onder de auto om de olie weg te laten open. Dit helpt bij het verwijderen van de carterplug en geeft minder rommel.
    2. De motorolie moet op de juiste temperatuur zijn. Bij gebruik wordt de motorolie vrij warm, dus zorg dat deze voldoende is afgekoeld voordat je de olie aftapt (ongeveer 30 minuten wachten na gebruik). Aan de andere kant is volledig koude motorolie ook niet goed, want dit is niet super vloeibaar.
    3. De carterplug is een moer en zit onder in je carter (het onderste gedeelte van je motor waar alle olie in zit). Zoek direct de juiste formaat ring of steeksleutel zodat je de plug er makkelijk uit krijgt.
    4. Om de olie op te vangen, kan je het beste een olie lekbak onder de carterplug zetten. Draai de plug los, maar let hierbij op dat je het laatste stukje heel voorzichtig los maakt om zo min mogelijk vies te maken. Check na het losmaken van de plug meteen of de olie goed in de opvangbak loopt. Oude olie moet je inleveren bij de milieustraat. Als er toch olie naast is gekomen, helpt het om kattengrind erop te strooien. Nu kan je de carterplug weer terugschroeven in de carter met een nieuwe carterplug ring door minder van een sleutel (handvast en nog even aanzetten is voldoende).
    5. Het oliefilter is een rond filter en zit meestal op de zijkant van de motor geschroeft. Als je de filter niet met de hand los kan schroeven, moet je een oliefiltertang gebruiken. Draai eerst de metalen cilinder volledig los en verwijder de oude o-ring. Daarna kan je het nieuwe oliefilter met de hand op de motor draaien totdat het goed vast zit en zorg er hierbij voor dat de o-ring goed op zijn plek blijft. Het oude oliefilter moet je ook inleveren bij de milieustraat.
    6. Vul de motor nu met de juiste olie. Begin met 3 liter te vullen (4 liter bij de 2.3 en 2.8 motoren) en daarna peilen hoeveel olie je nog moet toevoegen tot hij tussen minimum en maximum staat.

     

    Wil je jouw auto een professionele beurt laten geven?

    Nu heb je alle stappen van de kleine beurt voltooid. Ook benieuwd naar het stappenplan van de grote beurt voor jouw auto? Bekijk dan onze andere blogartikelen!