Bedrijfswagens
Home Alles over hybride rijden
  • Geen producten in je winkelmand.

Image

Duurzaam en klaar voor de toekomst: Hybride rijden

Je hoort het steeds vaker: hybride en elektrische auto’s. Is dat nou hetzelfde of is hybride weer iets anders dan een elektrische auto? En ben je benieuwd naar de voor- en nadelen? Lees dan snel verder en ontdek alles over hybride rijden.

    Wat is hybride rijden?

    Een hybride auto is níet hetzelfde als een volledig elektrische auto. Het verschil zit erin dat een hybride voertuig gebruikmaakt van twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. De verbrandingsmotor haalt brandstof uit de brandstoftank — diesel of benzine. De elektromotor draait op stroom uit de accu die in de auto zit.

    hybride rijden

    Voordelen van een hybride auto

    • Minder brandstofverbruik
    • Nuttig bij veel variatie in snelheid
    • Standaard rijden in een automaat
    • Snelle acceleratie bij wegrijden
    • Beter voor het milieu
    • Overstap naar volledig elektrisch te groot? Dan is een hybride uitvoering een goede tussenoplossing.

    Snel wegrijden in één van onze hybride auto's? Dat kan!

    Bekijk onze voorraad hybride auto's

    HEV, PHEV.. Wat is het verschil?

    Er worden steeds meer elektrische modellen op de markt gebracht. Variërend van mild- en plug-in hybrides tot volledig elektrische modellen zoals de ENYAQ iV of Volkswagen ID.4. Hier is een handig overzicht van alle soorten elektrische auto’s.

    HEV – Hybride auto

    Een HEV (Hybrid Electric Vehicle) heeft een verbrandingsmotor én een elektromotor. Ze werken slim samen en zorgen zo voor een soepele aandrijving en een lager brandstofverbruik. Als bestuurder hoef je niets te doen: de elektromotor wekt zelfstandig energie op tijdens het uitrollen en afremmen. Die energie wordt later benut om de verbrandingsmotor te helpen met accelereren of korte afstanden uitstootvrij te rijden. Je hoeft dus nooit in te pluggen bij een laadpaal. Sterker nog: een HEV heeft niet eens een laadstekker.

    MHEV – Mild hybrid auto

    Een MHEV kijkt de goede eigenschappen van een gewone hybride auto af, namelijk soepel accelereren, remenergie terugwinnen en minder brandstof verbruiken, maar met één verschil: een mild hybrid is niet in staat om korte afstanden op stroom te rijden. Het is de verbrandingsmotor die voor de aandrijving zorgt en de kleine elektrische hulpmotor heeft een assisterende rol. Mild hybrid-techniek is in het leven geroepen om op een relatief simpele en betaalbare manier verbrandingsmotoren nog zuiniger te maken.

    PHEV – Plug-in hybride auto

    Een PHEV is een hybride auto met stekker. De ‘P’ in PHEV staat dan ook voor ‘Plug-in’. Het accupakket van een auto met laadsnoer is bovendien groter, zodat hij tot 60 kilometer* volledig elektrisch kan afleggen. De verbrandingsmotor staat dan uit. Vooral in de stad heeft dit grote voordelen: van alle hybridevormen heeft de plug-in hybride de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer.

    Ontdek onze hybride modellen

    BEV – Volledig elektrische auto

    De BEV is een Battery Electric Vehicle. Oftewel een volledig elektrische auto die energie put uit een groot batterijpakket. Een BEV heeft geen verbrandingsmotor en is dus volledig uitstootvrij; elektromotoren zorgen voor de aandrijving. Hij rijdt op de stroom die je erin stopt via een laadpaal aan huis, in de straat, of bij een snellader aan de snelweg.

    FCEV – Waterstofauto

    De FCEV is de vreemde eend in de bijt. Deze elektrische auto maakt zijn eigen stroom in een Fuel Cell (vandaar FCEV) of brandstofcel. De brandstof die hij hiervoor gebruikt, is waterstof, een gas dat wordt opgeslagen in één of meerdere gastanks in de auto. Je tankt het gas op een soortgelijke manier als benzine of diesel. Het enige dat een FCEV tijdens het opwekken van stroom uitstoot, is waterdamp. Dit klinkt als een veelbelovende oplossing, maar de technologie is erg complex en kostbaar. Zijm heeft geen waterstofauto’s in het assortiment.

    Hybride rijden in de praktijk

    Is hybride rijden goedkoper?

    In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit. Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto. Wie nu een hybride auto aanschaft krijgt ook nog eens korting op de motorrijtuigenbelasting: tot 2025 krijg je 50% korting. In 2025 is de korting nog 25% en vanaf 2026 moet de volledige motorrijtuigenbelasting worden betaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.

    Volkswagen

    Golf hybride

    Volkswagen Golf eTSI

    Mild hybrid

    Golf Variant hybride

    Volkswagen Golf variant eTSI

    Mild hybrid

    Golf GTE

    Volkswagen Golf GTE

    Plug in hybride

    Passat GTE

    Volkswagen Passat GTE

    Plug in hybride

    Tiguan hybride

    Volkswagen Tiguan hybride

    Plug in hybride

    Image

    Volkswagen Arteon Hybride

    Plug in hybride

    Image

    Volkswagen Arteon Shooting Brake hybride

    Plug in hybride

    Audi

    A3 Sportback hybride

    Audi A3 Sportback 40 TFSI e

    Plug in hybride

    Q3 hybride

    Audi Q3 45 TFSI e

    Plug in hybride

    Q3 sportback hybride

    Audi Q3 Sportback 45 TFSI e

    Plug in hybride

    A6 hybride

    Audi A6 Limousine 50 TFSI e

    Plug in hybride

    A6 avant hybride

    Audi A6 Avant 55 TFSI e

    Plug in hybride

    A7 hybride

    Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro

    Plug in hybride

    A8 hybride

    Audi A8 60 TFSI e quattro

    Plug in hybride

    Image

    Audi A8 L 60 TFSI e quattro

    Plug in hybride

    Image

    Wordt verwacht: De vernieuwde Audi Q5 TFSI e quattro

    Plug in hybride

    Q7 hybride

    Audi Q7 55 TFSI e quattro

    Plug in hybride

    Q8 hybride

    Audi Q8 55 TFSI e quattro

    Plug in hybride

    SEAT

    Leon FR hybride

    SEAT Leon FR PHEV

    Plug in hybride

    Leon ST hybride

    SEAT Leon SportsTourer FR PHEV

    Plug in hybride

    Tarraco hybride

    SEAT Tarraco FR PHEV

    Plug in hybride

    ŠKODA

    octavia combi hybride

    ŠKODA Octavia Combi 1.5 TSI e-Tec

    Mild hybride

    octavia RS hybride

    ŠKODA Octavia RS iV

    Plug in hybride

    octavia combi RS hybride

    ŠKODA Octavia Combi RS iV

    Plug in hybride

    superb hybride

    ŠKODA Superb iV

    Plug in hybride

    superb combi hybride

    ŠKODA Superb Combi iV

    Plug in hybride

    Meer weten over volledig elektrisch rijden?

    Wij helpen je graag verder. Ontdek hier alles over volledig elektrisch rijden, de laatste informatie en alles wat daarbij komt kijken.

    Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.