1. Welk SEAT-model past het best bij jouw wensen?
Vraag je in de eerste plaats af waar je je auto voornamelijk voor wilt gebruiken. Heb je ‘m nodig om mee naar je werk te gaan en laat je je boodschappen vooral bezorgen en doe je de rest met de fiets? Of heb je meer ruimte nodig vanwege kinderen die in het weekend naar een sportwedstrijd moeten worden gebracht en je mountainbike die elke zondag vervoerd moet worden? Misschien maak je voor je werk of hobby veel kilometers of staat je auto juist voornamelijk voor de deur. Wat je antwoord ook is: denk altijd goed na over het gebruik, wees daar eerlijk en realistisch over en pas daar je autokeuze op aan. Een sportieve, ruime SEAT Leon Sportstourer of populaire Ateca bieden bijvoorbeeld meer ruimte dan een stoere SEAT Ibiza of compacte Arona. Maar die kunnen juist heel geschikt zijn als je vooral zuinig wilt rijden.
Benzine, diesel of elektrisch
Behalve het model dat bij jouw wensen past, is ook de aandrijflijn iets waar je even goed over moet nadenken. Benzine, diesel of (deels) elektrisch: elke aandrijfvorm heeft z’n specifieke eigenschappen. Over het algemeen geldt dat als je niet te veel rijdt, je het best kunt kiezen voor benzine of (deels) elektrisch. (Pssst: die laatste optie zou weleens een slimme keuze kunnen zijn door de overheidssubsidies en lagere wegenbelasting.) Bij Vallei Auto Groep hebben we een grote voorraad SEAT-occasions in alle aandrijflijnen. Naast de compacte modellen Ibiza en Arona, zijn er de high-tech hatchback Leon, de sportieve station Leon Sportstourer en de extra ruime SUV’s Ateca en Tarraco. Stuk voor stuk pareltjes!
2. Test je auto altijd zelf met een proefrit
Als je je SEAT-model hebt uitgekozen, is het tijd voor een proefrit! Dat is niet alleen een leuk onderdeel van je zoektocht, maar gelijk ook het belangrijkst. Het voordeel van een proefrit waarin je kritisch kijkt én luistert is dat je je toekomstige auto in relatief korte tijd leert kennen. Bekijk voor het instappen de auto zorgvuldig en kritisch, zet daar zelfs even je ‘gevoel’ en enthousiasme voor opzij. Ziet alles er netjes uit, zowel aan de buiten- als binnenkant? Ruik je sigarettenlucht, brandstof of vocht? Zie je ergens krassen of roestplekken? Uit veel ‘externe’ details kun je halen hoe de vorige eigenaar met de occasion is omgegaan. En dat kan ook iets zeggen over de staat van de ‘binnenkant’. Luister tijdens het starten zorgvuldig naar de motor en eventueel geratel. Het is het slimst om de radio uit te laten, zodat je je kunt focussen op de testrit en je alle bijgeluiden in je kunt opnemen. Test ook of de auto goed remt. Dit doe je – nadat je achter je hebt gekeken – door het rempedaal stevig in te trappen. Controleer ook of alle extra’s zoals de airco en verstelbare stoelen nog naar behoren werken. We raden aan om over meerdere soorten wegen te rijden, dus ook over de snelweg. Schakelt de auto verder soepel en krijg je een algeheel prettig gevoel bij de occasion? Dan zit je misschien wel in de SEAT van jouw wensen!
3. Vraag altijd naar mankementen
Hoe spannend en vooral leuk het ook is als je je occasion van je dromen hebt gevonden: houd je hoofd nog even koel. Er is namelijk nog altijd een kans dat een gebruikte auto mankementen heeft. Vraag daar gewoon naar. Helemaal als je een auto van een particulier koopt. Wist je dat je bij een (BOVAG-)garagebedrijf zoals Vallei Auto Groep altijd met garantie en meer zekerheid een auto koopt? Overigens is de verkoper te allen tijde verplicht om mankementen en gebreken aan de auto te melden. Voel je dus niet bezwaard hier nadrukkelijk naar te vragen. Het kan je alleen maar helpen om voor zo min mogelijk vervelende verrassingen komen te staan als je je auto eenmaal in je bezit hebt. Zelf heb je overigens ook gewoon een onderzoeksplicht en ‘officiële’ verantwoordelijkheid. Je kritische en uitgebreide proefrit vormt hierin een belangrijk onderdeel. Net als een aankoopkeuring. Deze kun je het best laten uitvoeren door een onafhankelijke partij.
4. Controleer de onderhoudshistorie en kilometrage
Het zal geen verrassing zijn dat het onderhoudsverleden veel vertelt over de manier waarop de vorige eigenaar met een auto is omgegaan. Een officieel onderhoudsboekje dat elk jaar netjes is afgestempeld vertelt veel over de conditie van de auto. Juist ook over dat stukje dat met het oog niet is te zien en ook niet altijd te horen is. Via het RDW kun je over de juistheid van de kilometerstand betrouwbaar en eenvoudig uitsluitsel krijgen. Klopt alles? Laat dan de tellerstand in de koopovereenkomst vastleggen. En ook hier geldt: wees op je hoede bij auto’s die te koop staan bij niet-erkende BOVAG-garages en particulieren. De occasionwereld kán nu eenmaal wat ‘louche’ en onbetrouwbaar zijn. Een BOVAG-garagebedrijf zoals Vallei Auto Groep biedt altijd occasions aan met een duidelijk onderhoudsverleden en een NAP-gecontroleerde kilometerstand. Dat geeft rust en vertrouwen bij de aanschaf van je tweedehands auto, wat gevoelsmatig precies het verschil kan maken.
5. Een lage kilometerstand zegt niet alles
Een hoge kilometerstand heeft vaak nog steeds een afschrikkende werking op occasionkopers, terwijl dat tegenwoordig helemaal niet bezwaarlijk hoeft te zijn. Vanzelfsprekend vooral als een auto goed onderhouden is (onderhoudshistorie), maar ook wanneer deze voornamelijk lange ritten over de snelweg heeft gemaakt waarbij de techniek minder te lijden heeft gehad. Onthoud dat het onderhoud en gebruik vrijwel alles over de staat zegt van de occasion die jij op het oog hebt. Probeer zo concreet mogelijk te krijgen hoe hij is gebruikt: wat voor afstanden zijn ermee gereden, stond de auto in de garage, waren er tussenpozen waarbij hij langere tijd stilstond of is hij onlangs nog zwaar beladen? Elk stukje over de historie geeft je een realistisch beeld van de staat waarin de SEAT-occasion verkeert en dat helpt je weer verder in het maken van een weloverwogen keuze!